Joachim Eijlander en Aart Bergwerff

Werken van dall'Abaco en Piatti voor Cello en Kistorgel

12 april 2019

Aanvang: 20:15

Toegangsprijzen:

Voorverkoop: 27,50

Aan de deur: 32,50

t/m 25 jaar: 12,50

Locatie: Doopsgezinde Kerk Haarlem, Frankestraat 24

Bestel

Programma:

J.S. Bach (1685-1750) – Suite no.1 BWV 1007 in de bewerking van A. Piatti (1822-1901) voor cello en kistorgel

J. dall’Abaco (1710-1805) – sonate in C groot “la sampogna” voor cello en kistorgel

“Sequentia!” Selectie van caprices voor cello solo van J. dall’Abaco

-pauze-

“Sequentia!” Selectie van caprices voor cello solo van A. Piatti

J.S. Bach sonate BWV 1027 in G groot voor cello en kistorgel

Joachim Eijlander

De veelzijdige cellist Joachim Eijlander speelde samen met onder anderen het Borodin quartet, Lisa Larsson, Robert Holl, Klara Wurtz, Inon Barnatan, Karl Leister en Olivier Patey. Joachim bracht alle suites van Bach uit op cd via label Navis Classics. De cd’s werden in de Nederlandse en internationale pers lovend ontvangen.

Joachim trad veelvuldig op bij internationale muziekfestivals van Sitka Alaska, Prussia Cove (Groot-Brittanië), Schleswig-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern (Duitsland). 

Joachim werkte samen met componisten Henri Dutilleux, György Kurtag, Sofia Gubaidulina, Louis Andriessen en Joey Roukens.

Naast gastdocentschap aan verschillende Nederlandse conservatoria gaf Joachim les aan de Indiana University, Texas University, Kansas University, Milwaukee Conservatoire, Oklahoma University, Ljubljana Conservatoire Slovenië, Nederlandse Strijkkwartet Academie, en verder op festivals in de VS, Europa en Israel. 

Joachim speelde zestien jaar lang in het internationaal prijswinnende Rubens Quartet. Met dit kwartet volgde hij de voltijds strijkkwartetstudie aan de Nederlandse Strijkkwartetacademie. 

Zijn leraren waren leden van het Amadeus Quartet, het Hagen Quartet, György Kurtag, Stefan Metz, Elias Arizcuren, Paul Katz en Jan Hollinger.

Joachim speelt met een strijkstok van Nikolaus Kittel (St.Petersburg 1860), hem tot zijn grote dank ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

Aart Bergwerff

Aart Bergwerff heeft een passie voor het klassieke repertoire, met name dat van Joh. Seb. Bach, maar zoekt bovendien nieuwe wegen en vormen in de orgelcultuur. Zo werkt hij samen met videokunstenaar Jaap Drupsteen en maakte hij de voorstelling ‘East meets West’ met derwisj danser Kadir Sonuk, op muziek van Ten Holts Canto Ostinato.
 
Aart Bergwerff studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium, in Parijs bij Marie-Claire Alain en in Noord-Duitsland bij Harald Vogel.
Zijn studie bij Alain in Parijs sloot hij af met het behalen van de Prix de Virtuosité.
Hij won prijzen op internationale orgelconcoursen te Brugge, Lausanne   en Groningen. In 2003 werd hij onderscheiden met de zilveren medaille van de Société Académique ‘Arts, Sciences et Lettres’ vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.
Aan het Rotterdams Conservatorium, onderdeel van Codarts, Hogeschool voor de Kunsten, is hij hoofdvakdocent orgel.  Als organist is hij vaak te gast bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en bij de Philharmonie Zuid-Nederland.
 
Als concertorganist treedt hij veelvuldig op in concerten en festivals in binnen-en buitenland. In 2012 maakte hij zijn debuut in het meest prestigieuze orgelfestival ter wereld Toulouse-Les-Orgues in het Franse Toulouse.
Aart Bergwerff is organist van de Grote-of O.L.V.-Kerk te Breda en daarmee de vaste bespeler van het monumentale Flentrop-orgel.
Sinds 1 september is hij tevens cantor-organist van de Remonstrantse Gemeente/Arminius Rotterdam en bespeelt hij het unieke Steenkuyl-orgel in dit markante kerkgebouw.
In september 2015 trad hij als solist op in de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw te Amsterdam, in de beroemdste concertserie van Nederland.